lördag 31 januari 2009

Idiotiska lördagsfunderingar

Hur man reagerar på händelsen med konststudenten som lurades och fick folk att tro att hon skulle ta livet av sig, tror jag beror en hel del på vad man har för erfarenheter av psykvården. Några dagar har gått och många bloggar tar upp händelsen och många bloggläsare kommenterar. Själv har jag oerhört dåliga erfarenheter av psykiatrin, både för min egen del och för andras, det skiljer nog mycket på olika enheter, det finns säkert en del som fungerar bra, jag har hört att det skall vara lite bättre kring storstäderna, Stockholm bl.a., men här har det varit rent uselt.

Jag har blivit lite förvånad, måste jag erkänna, och vid flera tillfällen har jag känt mig manad att själv fälla kommentarer, t.ex. på Psykbryt.com, Psykiatern.blogg m.fl., men inte riktigt vetat hur, vad ... reaktionerna har varit så starka att jag inte riktigt vågat. Många som lider av psykisk sjukdom har känt sig kränkta, vårdpersonal har varit förbannade för att resurser går åt i onödan, resurser som så väl behövs till dom som verkligen är sjuka och det sägs att patienter tagit skada och mått dåligt. Något som också sagts är att om det varit en journalist så skulle det inte varit lika illa ... det är där jag inte riktigt hänger med längre. ?

Jag reagerade först på att tilltaget låg utanför normen för konstnärligt uttryck, som jag själv personligen tyckte alltså, sedan när jag fick fundera ett tag så hade jag snart överseende med det, jag kom nämligen fram till att det positiva i det här var efterspelet, det finns ett bra engelskt ord för det, aftermath. Jag kan nämligen hitta ett stort spektrum av frågeställningar som utkristalliserar sig, en hel massa samhällsfenomen och problem som det berör, många, många uppslag till diskussionsämnen, bara att välja och vraka.

Jag tar bara ett par exempel:
Hur står det till inom psykvården, innehåller den "slutna rum" som det nu påstås, och vad är då egentligen det? Varför känner sig en person som lider av psykisk sjukdom så kränkt, ser den på sig själv som en person med ett mindre värde eller är det samhället som fostrat till mindervärdeskänsla?
Hur kommer personer i forsättningen att reagera om dom ser en människa i färd med att skada sig själv eller bete sig irrationellt, kommer dom att tänka att det där är nog bara en som simulerar?
Under vilka vilkor arbetar egentligen polisen, behöver dom mer utbildning och träning i att ta hand om psykiskt sjuka personer?
Fick inte psykiatrin väldigt mycket mer resurser för bara ett par år sedan, har dom pengarna verkligen satsats på rätt sätt?
Vad är konst egentligen, vilken roll skall och borde konstnärer ha i vårt samhälle?
Varför är det mer ok om en journalist går in någonstans och smygfilmar, än om en konstnär gör det?
Beror de häftiga reaktionerna på att det var just psykvården hon konfronterade, och det på så vis drabbat en grupp personer som anses svaga i samhället?
... eller är det så att man är rädd för att det skall uppdagas att psykiskt sjuka personer anses svagare och har en lägre prioritet än andra.
Vilket etiskt tänkande styr inom vården, och vilket etiskt tänkande styr oss människor, och finns där en skillnad mellan dessa två tänkesätt?
Hade det varit skillnad om konststudenten varit man?

Det här var bara några frågeställningar. Någon som har något att tillägga? Kommentarer och diskussion uppmuntras!

3 kommentarer:

  1. Jag såg programmet Debatt där Janne Josefsson tog upp den här händelsen, och blev lite förvånad över hur dessa konstnärer försvarade Odells installation. Det spelar ingen roll i vilket syfte man gjorde denna installation, det var helt enkelt fel! Och är det tillåtet att göra "vad som helst" för konstens skull? Nja jag vet inte. Att konsten kan uppröra och väcka(ilskna) reaktioner har vi fått bevisat tidigare, utan att ta till så drastiska medel som Odell. Jag tänker på fotoutställningen 'Ecce homo' av Elisabeth Ohlson Wallin. När den skulle visas här i Norrköping var det ett fasans liv från en viss ortodox församling, där man gick så långt att man skulle hindra folk från att komma in till utställningen. Det var en enkel fotoutsällning man visade då, ingen installation där man fejkade för att uppnå en effekt. Men det är klart, en del människor kände sig kränkta och man trampade på "deras" Jesus, men den reaktionen som uppstod p.g.a 'Ecce homo' ligger liksom på en annan nivå. I det här fallet lyckades konsten förmedla något. Man väckte debatt och det blev en hel del rabalder, men etiskt var detta inte fel, tycker jag.

    Art for arts sake - money for Gods sake :-)

    SvaraRadera
  2. Man väckte väl en debatt i bägge fallen, tycker jag. Intressant att du tar upp Elisabet Ohlsson, de två händelserna har en viss likhet men i det fallet reagerade människor som gjort ett val, nämligen valet att välja en trosuppfattning som är intolerant mot vissa grupper i samhället, i det här fallet är det ofrivilligt sjuka som känner sig kränkta, i alla fall som det påstås.

    Jag tycker att det kan diskuteras om det är konstnärernas uppgift att starta såna här debatter, visst, men ingen annan gör det ju, åtminstone verkar det inte som om det får någon effekt när andra gör det.

    Oetiskt tycker inte jag heller att det var, faktiskt, det oetiska ligger i så fall i de opropotioneligt starka reaktionerna och det de riktas mot, folk klarar tydligen inte av när någon ifrågasätter, deras cirklar rubbas. :-) Sen har ju tv en extraordinär förmåga att snuttifiera viktiga frågeställningar, man gör lättsam underhållning ... av serious shit!

    Tack för din kommentar!! :-)

    SvaraRadera
  3. ... förresten så tycker jag att Josefsson alltid är partisk, jag gillar inte det programmet!!! >:-(

    SvaraRadera