fredag 30 januari 2009

Har jag verkligen fatttat det här rätt?

Idag känner jag mig riktigt svensk, sitter och äter fil med musli och läser på mjölkpaketen! Jo, ni läste rätt, jag har lagrad Cheddar på mackan också. :-)

I Östergötland skall närproducerad mjölk och grädde komma ut i affärerna, här hos oss lär det ta ett tag innan mjölken kommer till butiken, men i grannkommunerna söderut finns det snart. Några storbönder har slagit ihop sig och startat ett eget mejeri, vid sidan av "jätten Arla", mjölken hämtas i separata tankbilar, en för varje gård, så man skall t.o.m. kunna välja från vilken enskild bonde man vill handla, synd att man inte kan välja mellan Majros och Doris, det vore ju en rikting tio-poängare!

"Bara det inte blir dyrt så ...", läste jag i en kommentar, men det blir det, flera kronor dyrare än Arla-mjölken, men många dagar färskare också. Storbönderna i Östergötland tror benhårt på sin idé. Det är ju bra ...

Jag läser på mjölkpaketen framför mig, Arla har just lanserat en nyhet, ekologisk mild yoghurt, jag fantiserar vildsint och ställer tyst frågan, "Varför finns det egentligen mjölk som inte är ekologisk?!" Det vore ju bara för Arla att säga, "Vi tar endast emot ekologiskt producerad mjölk, sätt igång och producera!!" Det är det största mejeriet, en viktig jätte, det skulle få genomslag, och folk skulle inte ha något annat val än att köpa det ekologiska, och allt skulle var frid och fröjd och hälsosamt och bra ... Nähe, inte det? ;-)

Vad som istället händer är att små bönder, förlåt, stora bönder går ihop i små bolag och levererar närproducerat, och det är bra, men inte ekologiskt, och dyrt, och bara för den som har råd med grädde på moset. Arla kör fram och tillbaka på vägarna med sin mjölk, det vet vi, dåligt för miljön, massor av onödiga avgasutsläpp, inte bara från Majros och Doris, och vad jag aldrig kunnat fatta är att det tydligen är lönsamt också, håller nere priserna på mjölken?? Hallåååå!! Politikerna vakna, det måste faktiskt vara något fel här!! Om jag köper mjölk av Kalle i Slaka kostar det mer än om jag köper av Östen i Ystad, fast Kalles kossor går alldeles här utanför, i hagen, och Ystad ligger typ 50 mil härifrån!! Fatta!!

Jag faller in i min fantasi igen, "tänk, tänk om dom här ko-bönderna, som just startat ett eget litet mejeri, hade gjort det ekologiskt, hade varit helt, ja helt underbart!"

Nu sitter jag här vid köksbordet och världen har ännu en gång krånglat till sig, jag måste göra ett val men kan inte bestämma mig. Hoppas det tar lång tid innan Östgöta-mjölken kommer till min butik ... och vet ni!? Idag stod en kille precis framför mig vid mejeriavdelningen, och han tog en ekologisk mellanmjölk! Ha! Det var härligt att se, och han gjorde det så självklart, precis som jag gör. Snälla Just a Fair-y, skriv något om det här och ge mig klarhet, du brukar vara klok i det mesta som gäller konsumtion. Kommentera gärna ni andra också! Jag vet inte hur jag ska välja. :-S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar