måndag 2 februari 2009

samhället i samhället

Är det en ren tillfällighet att det just nu i media, kommer fram uppgifter om brister inom psykiatrin!? "Passa på nu och leta fram allt som går att hitta", så tänker kanske redaktionerna, nu är det tid, för nu kommer folk att lyssna under några dagar, kan det vara tack vare aktionen från konstfack?

Till frukostmackan fick jag via ekonyheterna veta att två patienter avlidit på grund av psykiatrins förlegade metoder, efter en stund insåg jag att det hänt förra året ... och att det handlade om våldsamt motstånd, eller ... Psykiatrin beter sig som polisen betedde sig förr, när det gäller omhändertagande av våldsamma personer, använder grepp som polisen redan för tio år sedan insåg var farliga och därför har slutat med. Jag tänker tjejen från konstfack igen, hon måste haft tur då, så våldsam som hon sägs ha varit, tur att hon överlevde alltså.

Det fattar väl jag också att de här händelserna som tas upp i morgonnyheterna är ytterst olyckliga fall, förmodligen överlever flertalet patienter, åtminstone oöm fysisk behandling, men frågan är i vilken utsträckning dom överlever psykisk behandling.

Man kan fundera över varför man måste hålla nere en person som får ett utbrott p.g.a. psykisk ohälsa eller sjukdom, jag är alltså ingen expert, men som vittnena i fallen med killarna som dog så fattar vem som helst att man gör motstånd när man inte kan andas. Vad som inte framgår är om det verkligen var en nödvändig metod i inledningsskedet, jag menar om vårdarna var så dåligt lyhörda för att killarna höll på att dö p.g.a. andnöd så undrar man spontant om dom var tillräckligt lyhörda för vad patienten verkligen behövde för slags omhändertagande från början. Tydligen har, enligt vad vittnen säger, folk runt omkring försökt larma, men vårdarna brydde sig inte ens om det, vad är det?

Anledningar till att människor får emotionella utbrott kan vara många, jag skulle kunna nämna flera fall där personer jag känner utsatts för orättvis behandling, övervåld, kränkningar m.m., bemötanden som helt klart skulle kunna leda till förtvivlade utbrott av ilska och raseri, jag är helt utan tvekan övertygad om att vårdens, och för den delen ofta polisens bemötande av patienter kan vara en direkt orsak till patienters våldsamma reaktioner, man försvarar sig helt enkelt, man kämpar för sitt liv. Vi vet också att det sker inom "slutna rum", den som aldrig utsatts har ingen vetskap, och den som utsatts anses inte tillförlitlig som vittne.

Ni vet väl att vi lever i minst två världar .... att vi har ett samhälle i samhället.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/29/eberhards-ord-ger-legitimitet-konstverket


http://www.newsmill.se/artikel/2009/01/29/overlakaren-pa-st-gorans-psykakut-konstfackseleven-borde-klippa-sig-och-skaffa-si

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar