lördag 17 januari 2009

Spela boll mitt i vintern, eller, mysko bananskal

Vi har ett ställe i stan som heter Bollspelaren. Antagligen spelar man boll där, normalt sett, vi har kommit att besöka stället av en annan anledning, skridskoåkning. Det ligger på lagom promenadavstånd hemifrån, men vägen dit och miljön runtomkring anses som onormalt tråkig enligt min 11-åring. Ok, jag fattar, "industri"-område, halvt övergivna tegelbyggnader, ödetomter, gamla omålade plank, mycket trafik, bilar parkerade där man skall gå ... och det värsta av allt, det påminner om ett idrottsställe, och det gillar inte min 11-åring alls. "Men åka skridskor är ju inte idrott", försöker jag, "jo konståkning", svarar hon bestämt, och jag får ge mig. (funderade tyst på varför hon inte nämnde ishockey... ? :-S)

Jag läste på en blogg, för inte alls länge sedan, om skridskobanor i centrum, bloggaren hade tydligen upplevt en så´n. Jag kan påminna mig nå´n film jag sett, där skådespelarna roar sig med skridskoåkning, Central Park i New York kanske, en romantisk företeelse där människor snurrar omkring i sina varma pälskappor och annat käckt som folk i storstädernas city klär sig i. Kanske vore det nå´t, en isbana nere på Tyska Torget, man kunde halka omkring i sina jeans och sin vinterkappa bara sådär på en kafferast eller på en lunch date, inte behöva trängas med sport-nördarna i sina termo overaller och annan långfärdsutrustning i senaste design, och känna sig off.

Vi var i alla fall där, på Bollspelaren, när 11-åringen plötsligt säger med en svårtydd min, "Akta dig så du inte halkar.. ", hon sneglar ner mot marken. "Ha,ha,ha", säger jag lite löjligt men inser strax att jag står med foten alldeles intill ett bananskal. "Ha, ha, ha", säger jag, nu ännu löjligare, och inser att jag fått ett uppslag till bloggen! När jag tittar runt på marken så ser jag en hel del bananskal, i alla olika tillstånd mot förruttnelse, eller möjligen förfrysning :-), liggande på marken. Vårt samtalsämne vid matbordet på lördagskvällen blev naturligtvis, "Varför ligger det så mycket bananskal kring isbanan på Bollspelaren?". Frågan är nog om jag inte kommer att plåga mina bloggläsare med en enkätfråga i ämnet, passa på att fundera över ett bra svar så länge. Kommentarer uppmuntras som vanligt :-)!!!!

2 kommentarer:

  1. Haha, jag förstår att du/ni hade kul när ni satte ihop alternativen till enkätsvaren... Det var en svår fråga med flera alternativa svar kände jag. :-)

    SvaraRadera
  2. Jo, vi hade faktiskt kul :-D.

    Jag skulle kanske gett möjlighet att välja fler än ett svarsalternativ, du har rätt i det, men nu blir det desto svårare istället! :-)

    SvaraRadera