onsdag 28 januari 2009

Varning för idiot! ...igen. (inte ett inlägg för psykiskt sköra)

Nu har en händelse uppkommit som jag nog borde kommentera, men det är tusan så svårt, och att det berör två av mina intresseområden gör inte saken lättare, bara mer frustrerande. Tjejen på konstfack som ställde sig på bron och skulle hoppa, har ni läst om henne? Hon blev omhändertagen av polis och tvångsinlagd på psyket, och det visade sig att hon gjort det som en del i ett konstprojekt ... Hoppas ni har bakgrunden annars finns den här: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=877532

Jag kan, om jag ska vara ärlig, inte bli annat än nyfiken på vad hon har för planer, hon har stampat in på ett mycket känsligt område och jag tycker det ska bli fantastiskt spännande att se vad det leder till. Jag blir heller inte ett dugg förvånad över reaktionen från sjukhuset, chefen på psyket säger att idén är befängd, och uttrycker sig så här: (citat ur DN) - Det är ju bara patetiskt. Måla en tavla i stället. Men hon är välkommen hit så ska jag själv spruta henne med Haldol så får vi se hur roligt hon tycker det är. Det blir en fin installation, säger Eberhard till Dagens Medicin.

Snacka om att han är nedlåtande och kränkande, typisk psykvårdsmanér !! >:-( , inget att förvånas över. Ett hopp tänds i mitt hjärta när man ser hur han utrycker sig, avslöjar sig, och han gör det offentligt, vilken idiot! Hoppet grusas snart tyvärr, för jag vet ju av erfarehet att dom där alltid vinner i alla fall, psykpatienter har inget direkt människovärde som vi vet, om dom opponerar sig kan man alltid mena att dom är psykiskt instabila, att dom kommer att ta sitt förnuft till fånga till slut, och komma krypande till korset och be om sin medicin och om att få bli intagna. Men han, idioten till chef på psyket, han kommer alltid att sitta där på sin tron och styra över krakarna, i evighet, och knapra sitt litium ... som ha skriver ut till sig själv och tillhandahålls helt gratis, medan vi arbetslösa nollor får betala för detsamma. Ojdå, vilken vändning det här inlägget tog, någon slags inbyggd latent ilska där tror jag, som just pös ut verkar det. :-)

Jo visst, tack kära konstfackelev, för att du försöker, och tur hade du, som lyckades komma ut därifrån i tid. Jag hoppas innerligt att detta ditt tilltag kommer att ge resultat, jag är som sagt nyfiken så jag spricker.

Sen kan man även diskutera frågan om polisanmälan, jo, kanske det, men historien förtäljer faktiskt inte hur poliserna agerade, vet vi t.ex.om hon hade för avsikt att hamna på psyket? Hur skulle du, eller jag, reagera om flera främmande människor beter sig på ett auktoritärt sätt och tvingar oss in i en bil bara för att vi är ledsna och förtvivlade, tänkte bara ... Vi vet som sagt inte hur polisen betedde sig, vad vi däremot vet är att många poliser känner stor oro inför situationer med psykiskt sjuka människor, kanske trodde dom på allvar att hon skulle försöka döda dom, dra upp en kniv och hugga till!!! Wow! Vi vet som sagt inte.

Underligt är det också hur intressant det är att polisanmäla för att tjejen i onödan utnyttjat sjukhusets resurser, om jag vill polisanmäla sjukhuset för att jag inte vid behov tillåts nyttja dess resurser, då skulle dom bara skratta åt mig och ingen jäkel skulle bry sig, det skulle avskrivas direkt, trots att det är något som händer betydligt oftare än konstfackselever kliver upp på broar.

Sen kan man fundera kring frågan om vad konst är. Ja, vad är konst? I det här fallet skiter jag i det, någon skrev på Newsmill "konst är viktig skit!", jo du, är inte psykvården ännu viktigare skit kanske, skiten att ta hand om människor i kris, människor som mår jävligt dåligt, människor som är svaga och rädda och sköra, och där jobbar dom värsta idioterna!! ... i psykvården, där jobbar dom riktiga psykfallen, dom riktigt svaga, dom som behöver någon att trampa på för att må bra. Tänk på det. Men visst, visst är konst serious shit too.

7 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg Lottie! Som vanligt iofs... ;-) Jag hålelr med, blir intressant att se vad som händer med konstprojektet.

    SvaraRadera
  2. Och jag håller med chefen för Psykaukuten.
    "Måla en tavla istället" för att ta upp dyrbar och den av personal och tidsbrist ansträngda psykaukuten.
    "Patetiskt" är nog det rätta ordet för detta.

    SvaraRadera
  3. Yes, va kul med lite kommentarer, great!!

    Jag tänker dock vänta en aning med att fria eller fälla damen ifråga, jag vill först se innehållet i hela projektet.

    SvaraRadera
  4. Vad jag förstår får du vänta till Maj månad,då projektet ska presenteras och avslutas.

    SvaraRadera
  5. ...den som väntar på nå´t gott ... :-)

    SvaraRadera
  6. Troligtvis är ju själva projektet inte så intressant, men debatten som uppkommit kan ju förhoppningsvis iaf väcka lite reaktioner...

    SvaraRadera
  7. Jo du har helt rätt Anders, det är det viktigaste. Vem vet, det kan vara debatten som ingår i projektet ;-), hon kanske videofilmar alla tv-inslag t.ex. :-)

    SvaraRadera