fredag 26 juni 2009

... vem bryr sig.

Idag ska jag skriva att 13 människor dog i ett bombattentat i Bagdad igår, och 70 människor dog för två dagar sedan av en bomb i ett grönsaksstånd på en marknad i samma stad. Jag ska skriva att i Bagua i Peru blev 70 personer dödade när polisen försökte mota bort männskor som protesterade mot att gruvindustrin förstör deras djungel. I Iran har idag väktarrådet uttalat sig och påstår med bestämdhet att inget valfusk förekommit i de demokratiska val som nyligen hållits i landet.

I Sverige dör ca 145 ungdomar varje år p.g.a. självmord, och i trafiken omkommer ungefär 450 människor per år. Jag skulle kunna gå igenom varje land i hela världen och hitta katastrofer och mänskligt lidande, men jag gör inte det nu, jag vill bara markera att idag är det så j***a jobbigt att sätta på radion, det är en aning tjatigt där just nu, tycker jag, inte alls nån vidare thriller ...

Ja va tusan! Jag vet att Elvis är död, och John Lennon, Brian Jones, Jack Kerouac och Janis Joplin ... när vissa kända personer lever så beskrivs dom som elaka, själviska och en aning galna, men när dom sendan dör blir dom näst intill helgon. ... och min ungdomsvän dog av överdos när hon var 24 år, och min före detta pojkvän föll av ett tåg och bröt nacken när han var 21.

"Men, vem bryr sig ... musiken finns ju kvar", som min kloka 12-åring uttryckte det i morse, och till lunch åt hon en passionsfruktglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar