fredag 5 juni 2009

fickor som fickor ...

x
En gång i tiden, ganska långt tillbaka i tiden, insåg jag meningslösheten i att gå in och leta kläder i damklädesbutiker. Jag är en person som vill att kläder ska fungera, vara lätta att sköta, kännas bekväma och såklart se skapligt bra ut, det gör inte kläder i damklädesbutiker. Kan väl hända att man hittar något som ser snyggt ut ibland, och jag måste förstås erkänna att herrkläder funkar mycket dåligt i vissa lägen, alltså om man är kvinna och har vissa kroppsdelar som herrar inte har, men för det mesta är damkläder designade för att få damen att se vacker ut, endast för att se vacker ut.

T.ex. har jag retat mig på att jackor, byxor och framförallt kjolar, aldrig har fickor, och om dom har fickor så är dom i regel små och odugliga, sitter där mest för syns skull. Följdaktligen susade jag i min ungdom omkring i militärklädesliknande brallor, säckiga och med mycket fickor, och liknade nån slags female Che Guevara-typ, inte undra på att killarna for all världens väg, och jag inte kunde fatta varför. Ett tag hade jag t.o.m. nån uniformsliknande mössa med skärm, som jag inhandlat på nåt militärt lager, f.d. ÖB kanske, mannen jag tillslut gifte mig med sa att jag såg ut som en gerillasoldat i den där mössan.

Det var 15 år sedan, nu ser jag inte ut så, men jag har fortfarande bruna kängor på vintern, och på sommarn ... hrmf, för varför skor ska ha höga klackar det har jag heller inte riktigt förstått. Det där med att handla kläder är nuförtiden bland det värsta jag vet, får panik bara jag tänker tanken, och eftersom jag undvikit det i så många år hade jag råkat glömma bort det där med att damklädesbutiker är så odugliga när jag i förra veckan gick in i en dambutik och provade ett par brallor. Saken var den att det var snudd på panik, jag äger bara ett par byxor och det hade blivit sommar och överdrivet varmt, jag måste ha ett par byxor.

Faktiskt så hittade jag ett par, rätt så snygga, sköna, enkla i bomull med massor av bra fickor, t.o.m dragkedjefickor, och det var i en dambutik. Just det, det var i en dambutik jag köpte dom, och såna butiker är luriga och det hade jag glömt bort. När jag kom hem lossnade knappen till gylfen och for iväg över golvet, knäppningen var åt fel håll så jag fick träla som en bäng innan jag fick byxorna knäppta, och när jag skulle plocka ner telefonen och lite prylar i fickan så fanns där inga fickor!! Bogus! Shit! Dragkedjorna var fejk, det fanns inga fickor, bara dragkedjor. Ni fattar vad jag menar med att damkläder är rena lurendrejeriet. Vad tusan ska man med dragkedjor till om det inte finns fickor under, typisk damkläder, skall alltid bara se ut, aldrig vara. Vilken värld man lever i, undrar om alla herrar fattar hur jobbigt det här är.

Min kompis undrade varför jag inte kollade, kanske är hon mer van vid damkläder än vad jag är, aldrig kunde jag väl tro att man kunde komma på tanken. Det var säkert därför brallorna var dyra också, för att dom hade extra utsmyckning ... :-S.

Nu vill jag komma till bilden på det flotta dékolletaget ovan, dom tuttarna tillhör Dita von Teese, Yay! Hon kom nämligen på att det behövdes förvaringsutrymmen även i damkläder, så hennes villiga designers fixade till det på stört. Den praktiska läppstiftsfickan! Voila! Bara man är rik och berömd kan man ordna det mesta.

5 kommentarer:

  1. Har du köpt nya byxor? dom måste jag se!! Håller med om att det är akut brist på vettiga fickor på kläder, alltså fickor är ju jättesnyggt o praktiskt! Många o stora ska dom vara, du kanske kan sy dit egna, i olika färger eller nåt, kan bli hur bra som helst...kjol med stora fickor skulle jag vilja ha!

    SvaraRadera
  2. Ja men herregud Erika, fatta att jag inte kan gå klädd som du gör !??? ;-)

    Tx for comment! :-)

    SvaraRadera
  3. Det förstår du väl att damkläder bara ska va snygga o inte praktiska. Tjejer har ju så mycket prylar som inte skulle rymmas i fickor, därför ni har dom små nätta handväskorna att ta till. :-)

    SvaraRadera
  4. Jaså, näe, det förstår jag verkligen inte, om det inte är för att tjejer är så väldigt speciella då?? ;-)

    Vadå prylar ... haha, jag har alltid undrat vad det är tjejer har i sina väskor, förutom börsen och tampongerna ... ;-), för det ryms ju gott och väl i en rejäl ficka!!

    SvaraRadera
  5. Lottie: Du är inte tillräckligt tjejig då antar jag... ;-) Allt smink måste ju rymmas oxå, i alla möjliga nyanser som man kan behöva när man går på stan. :-D

    SvaraRadera