onsdag 10 juni 2009

Rage in Peru


Under en tid har jag mentalt jobbat på ett inlägg om Peru, tanken väcktes nån gång i vintras när jag hade en period med google maps, och reste runt i världen. Man kan inte hålla på med google maps för mycket, det blir lätt ett beroende som får ryggont till följd, men lite då och då roar jag mig med att hoppa ner i nå´n stad någonstans och snurra runt på gatorna. Från just Peru finns inte så mycket fotograferat än, men av någon anledning hittade jag dit, jag hittade Machu Picchu, och blev mystiskt tagen. ;-)

Sen såg jag ett videoklipp med Rage Against the Machine, där dom tog ställning för just Sendero Luminoso, gerillan, och sjöng om landets kritiska politiska situation i låten Bombtrack. Då vakande såklart intresset ännu mer, Tom Morello och Boots Riley(fd RATM gitarr o sång), heter just nu Street Sweeper Social Club, och turnerar ihop med NIN och Jane´s, revolutionärt stuk a la USA verkar det som. :-)

Det är en aning turbulent i Peru just nu, och som vanligt handlar det om att folk med makt vill tjäna pengar och att vanliga människor får sin närmiljö förstörd.
Jag far omkring på nästan alla internets sidor om Peru, inser att jag inte vet mycket om det landet, mer än att jag känner till ett par turistattraktioner och minns en marxistisk gerilla som hette Sendero Luminoso. Nu har jag bestämt mig för att följa händelserna i Peru ett tag, få se om jag lyckas.

Presidenten Alan Garcia vill att utländska bolag skall kunna utnyttja naturtillgångarna i landet, i staden Bagua i norra Peru har dom boende protesterat och barrikaderat vägar och demonstrerat. Militären har svarat med att skingra protestanterna med våld, kulspruteeld från helikopter fantasifullt nog. Många har dödats, både vanliga peruaner och militärer. Rena blodbadet, skogen brinner av blod säger en del reportage.

Invånarna vill inte att deras miljö, dom värdefulla regnskogarna skall förstöras, men det handlar också om att inkomsterna och arbetstillfällena som trots allt blir borde gå till folket och inte till utländska bolag, eller eventuellt till presidenten då, som man kan misstänka. Nu har jag som sagt inte överdrivet goda bakgrundskunskaper om det här. Jag har för mig att presidenten trots allt fick sin makt via demokratiska val, men jag kan missta mig.

Den som läser det här och som vet mer, tillför gärna din kunskap genom att kommentera. Kommentera gärna ändå också!!

3 kommentarer:

  1. Hejsan Lottie.
    Jag tänkte på det där med "demokratiska" val och Sydamerika. Tdigare har det ju varit så att valen har gått till så att det har funnits en USA-stödd kandidat som har haft enorma propagandaresurser och emot honom/henne en eller flera ofta vänsterorienterade kandidater. Usa har ofta gjort klart för innevånarna i landet att de gör bäst i att rösta på "rätt" kandidat annars blir det följder som inte är så angenäma. De gånger folk har vågat stå emot och rösta på en vänsterkandidat har i regel USA gått in och iscensatt nån form av kupp. detta hände i Chile,Panama,Nicaragua, El Salvador m fl länder. Just Peru är jag inte så insatt men jag har för mig att deras president är en USA-lakej. I fallet Peru har då folket röstat "rätt".
    I vilket fall som helst så har Irakkriget medfört något positivt för Sydamerika.
    USA har inte samma resurser längre att bevake sin "bakgård" eftersom allt går till att bekämpa de muslimska "terroristerna" så i land efter lan i Sydamerika har vänsterkandidater segrat och USA har inte kunna sätta emot. Jag är övertygad om att detta kommer att hända även i Peru, det är bara en tidsfråga :-)
    Heikki

    SvaraRadera
  2. Bra kommentar! Jag ska forska i hur det ligger till, får väl ta ett snack med nå´n latinamerikan jag känner, och få lite bakgrundshistoria. Det troliga är väl det du säger förstås.

    Tänk det där med att Irakkriget tagit resurser från USA, som kan ha gynnat sydamerika, det är en underlig konsekvens. Det är dock en aning irriterande att världen tycks vara mer skakad av kriget i Irak än av vad USA haft för sig i symdamerika genom åren. Vissa konflikter har högre nyhetsvärde än andra.

    SvaraRadera
  3. Ja, så har det alltid varit. Pressen klarar bara av att rapportera om en konflikt i taget. Annars tror de inte att svenskarna hänger med...plus det faktum att de flesta svenska medier idag faktiskt mer eller mindre stödjer "demokratin" som USA säger sig försvara. Det är ju ganska tydligt med hur de har behandlat Chavez och Venezuela t ex. Ett CIA-styrt kuppförsök kallas för "folklig resning".
    När Oljefälten nationaliseras för att folket ska få ta del av vinsterna istället för amerikanska och engelska oljebolag som har "köpt" rättigheterna till underpris av en korrumperad president heter det att Chavez lägger beslag på dem eller t o m roffar åt sig.
    Fast Chile var ju hett i tidningarna när Pinochet kuppade där på 70-talet. Det skrevs inte så där jättemycket om USA:s inblandning dock. Det har fått sippra ut senare...

    SvaraRadera