onsdag 4 mars 2009

Pirates go!

Jag har funderat mycket på vad Pirate Bay-rättegången faktiskt handlar om, kan det vara

-Rädsla för någonting man inte har hjärnkapacitet till att förstå?
-En kamp mot ett isberg som redan rivit hål i skrovet?
-En oförmåga att förstå att guds skapelse hela tiden utvecklas och att det är meningen med hela konceptet?
-Anarkiskräck!?
-Misstro mot att människor har förmåga att ta eget ansvar?
-Oro för att själva bli bortvalda i myllret av nya och nu mer tillgängliga konstarter?
-Vill inte tappa kontrollen och vill fortsätta styra över människors kulturkonsumtion?
..nja, inte vet jag.

2 kommentarer:

  1. Tycker inte att The Pirate Bay representerar anarki. Snarare yttrandefrihet, kamp för demokrati, mot censur, mot att jättebolag ska styra vad vi får dela med varandra i vår privata kommunikation. För mig känns det mest som en kamp mot stora medie-karteller, som nu utmanas genom smart teknik, precis som när kyrkan utmanades av tryckpressen.

    The times they are a-changin' med Dylan säger det bäst. Det förvånar mig att dom som växt upp med den låten är dom som nu minst av alla förstår innebörden av den...

    SvaraRadera
  2. Hm, jag tänkte att dom punkter jag radade upp här, mer var hur motståndet troligen uppfattar det, hur dom stora bolagen förlorar kontrollen och på så vis upplever PB som ett hot.

    Om något/någon upplevs som ett hot mot ens egen existens kan man ta till alla möjliga anklagelser, förtal och annan skrämselpropaganda, få för sig sånt som inte existerar, och se möjligheten/tekniken fildelning som anarkistisk eller, ja, kriminell, fast det egentligen bara är timechanging som du sa.

    Håller helt med om att det handlar om vår yttrandefrihet, men så ser nog inte gammel-artisterna på det, dom tänker mer på sig själva :-), och kallar sig förmodligen "riktiga" konstnärer också ;-)

    SvaraRadera