måndag 30 mars 2009

bed-in


1969, känns som en evighet sedan, 40 år är det bara, själv var jag tio år och ovetande om omvärlden. Pappa hade antagligen köpt vår första skivspelare och på den spelades I natt jag drömde med Hep Stars, det kommer jag i alla fall ihåg. Då visste jag inte att jag skulle komma att bli ett inbitet Beatles-fan under min tonårstid, det visste inte ni heller att jag varit, ni kanske inte ens tror det när jag säger det, men så var det. Jag hade alla utgivna skivor och kunde varenda låt utantill, visste allt om dessa fyra personers liv, i alla fall så som en tonåring uppfattar det. Idag förundras jag över att jag inte hade koll på att John & Yoko gifte sig på min 10-åriga födelsedag, framtiden slutar aldrig att bidra med överraskningar. :-)

Just nu är det alltså ganska exakt 40 år sedan John & Yoko och protesterade mot kriget i Vietnam genom att bjuda in media till sin dubbelsänng i lyxsviten på Hilton i Amsterdam, där dom bodde där under en vecka på sin "smekmånad". Bed-in goes 40.

2 kommentarer:

  1. Jag var också världens största Beatles-fan när jag var...inte tonåring, men mellan 5 och 12 typ. Och kunde också allt om dem. Speciellt John.

    SvaraRadera
  2. Haha ... :-)
    Jag upptäckte dom samma år som dom officiellt splittrades dvs.1970. Tror jag var ungefär 11 år då. :-)

    SvaraRadera