onsdag 4 februari 2009

Nej Tack!

Jag sitter och plockar och letar i en liten grön förvaringslåda, letar efter gamla "knappar", jag hittar "Nej till Krig", "Barn är oslagbara", "nej till EMU", "Punks Not Dead", "Bojkotta Israel", "Imagine peace", "Fuck Bush", en söt liten en med ett Mumintroll, "V", haha..."Simple Minds" det var tider det, och så "Atomkraft?NejTack!" och "Stoppa atomkraften". Jag letar vidare som en galning, för jag vet att jag hade en mot atomkraft på flamländska, jag for nämligen till Belgien på den tiden och for runt i en gammal Citroen ihop med en Belgisk kompis, helt livsfarligt, och drack Belgisk öl det gjorde vi hela tiden, och for iväg i hans gamla bil utan värme och dörrarna gick knappt att slå igen. (Ja,ja, tur att inte mamma läser det här) :-), det vore kul att hitta den där på flamländska i alla fall, fästa den på väskan och svassa omkring med nu ... 2009, det var 1980 vi röstade va?, en så lång evighet sedan att resultatet inte längre gills.

Alltså nu ska dom börja bygga ut kärnkraften!
Det tar några dagar innan informationen tar sig in i mitt arma medvetande, antagligen p.g.a. att den är så osannolik :-). Aha, Maud tycker det är bra, hon tycker det är helt ok. Hur ska man kommentera det? Är inte hon (C), linje 3-are, kärnkraftsmotståndare, hel och hållen motståndaretyp, inte ens halvmotståndare, fler partier än sossarna har genomgått makeover verkar det som, märkligt.

Jag har bestämt för mig att, jo det var så, visst var det så att vi hade en omröstning en gång i tiden, en folkomröstning t.o.m., som visade att en majoritet av medborgarna inte ville att vi skulle bygga vidare på kärnkraften. Visserligen är folkomröstningar bara till för att vara vägledande för politikerna, men det var så att beslut togs i Riksdagen ... eller hur, att den inte skulle byggas ut, och omröstningen föregicks av ett jädrans rabalder så vi väljare gjorde verkligen en insats då, tydligen en insats som inte är värd ett skit just nu, och heller aldrig mer.

Men det är bara en av byggstenarna som den nuvarande borgerliga regeringen lyckats peta ner, och det är kanske lite orättvist, för många sossar vill också bygga på kärnkraften, men man är så heligt trött på allt regeringen gjort de sista två åren att dom kommer att få äta upp även det här. Bland våra lokala politiker är det Folkpartister och Moderater som gärna bygger nya kärnkraftverk, och så ett av våra Socialdemokratiska kommunalråd. Det känns i alla fall som att jag personligen valt rätt parti denna gång, vi är nämligen totalt emot, superemot!

Jag har hört att det pågått och fortfarande pågår forskning när det gäller kärnkraftsenergi, jag undrar bara lite försiktigt varför, till vilken nytta, vi skulle ju ändå göra oss av med den tekniken, varför har inte dom resurserna lagts på förnybara och mer miljövänliga energikällor istället,? Jag tycker det osar lurendrejeri om det här, ingen har överhuvudtaget någon gång tänk lägga ner kärnkraften, man har fortsatt i det tysta och planerat för en utbyggnad, och nu har det gått så långt att folk blivit medvetna om hur de fossila bränslena förstör vår jord och då passar man på att slänga fram de nya rönen och de nya forskningsresultaten inom kärnenergin, den är åtminstone inte fullt så miljöförstörande, kortsiktigt. Smart drag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar