lördag 21 februari 2009

Milk

Nu får jag väl bannor av mina homosexuella vänner, när jag erkänner att jag inte visste vem Harvey Milk var!? Ok, skäms, skäms. :-) Det var min nyfikenhet som plötsligt lotsade mig till en artikel, som jag i ärlighetens namn trodde skulle handla om någonting helt annat, eller rättare sagt jag hade ingen aning, det var just därför jag klickade på länken till Washingtonpost.com med lydelsen "Does "Milk"Spill Into Real World?" Aha, vitsigt tänkte jag och blev nyfiken.

Under länken fanns en artikel om en film som heter "Milk" och är en biografi över Harvey Milks liv, och en beskrivning av den politiska kampen han drev under 70-talet i Californien. Filmen är gjord av Gus van Sant med Sean Penn i huvudrollen, den har fått åtta nomineringar till årets Oscarsgala, så kanske kan det vara intressant att kolla in den med tiden. Harvey Milk föddes 1922 och mördades 1978 och har blivit en martyr i kampen för dom homosexuellas rättigheter. Mer info om Milk finns här om ni är intresserade:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Harvey_Milk

En organisation som heter WhiteKnot märker upp sig och sina sympatisörer med små vita knutar, kan vara kul att spana efter under Oscarsgalan kanske. WhiteKnot stödjer kampen för könsneutrala äktenskap. http://www.whiteknot.org/

8 kommentarer:

  1. Hm vilka homosexuella vänner har du fått bannor från??? ;-)) Har aldrig hört talas om honom....

    SvaraRadera
  2. Thankyou ;-)

    ... men jag tror jag är ytligt :-) bekant med någon vars katter heter Harvey och Milka. Ring a bell??

    SvaraRadera
  3. Dont worry! Jag har ALDRIG hört om honom. Fast jag har aldrig varit någon bögaktivist heller.... Det finns massor med bögrelaterade grejer som jag har absolut ingen intresse för...

    SvaraRadera
  4. Saved by the bell...:-) Jasså har du fått bannor från honom?

    SvaraRadera
  5. Näe, det har jag inte, vet inte ens om han läser min blogg! ... och jag har väl heller aldrig sagt att jag fått bannor, har jag det!? ... var bara lite skraj för att någon kanske skulle ge mig en gliring :-), och jag hade tydligen rätt ;-)

    Får väl byta ut det där attans ordet "bannor" då, och skriva "beröm" istället?

    SvaraRadera
  6. Äsch...det är jag som läser slarvigt....:-)

    SvaraRadera
  7. :-)

    Nu vet vi i alla fall vem Harvey Milk var. Säg till om ni får tag i filmen!!

    SvaraRadera