måndag 9 februari 2009

Våldsam valkampanj

Tzipi Livni

Blir det Livni eller blir det Netanyahu, fast jag har en kompis som helst av allt vill Matisyahu, trots både svart hatt, korkskruvslockar och baktakt, men det är något helt annat det, han t.o.m. sjöng ihop med Saul Williams som i sin tur jobbade ihop med NIN, så det är alltså en helt annan sak, trots att NIN just nu har samröre med Jane´s Addiction .... förstod någon något? Hehe, nä tänkte just det. NIN har föresten en ny, väldigt ung, trummis, han heter Ilan Rubin och kommer från Lostprophets, alternative metal så det bara ryker om det, han är riktigt furious enligt säkra källor. (det var för er få som hade intresse av det ...:-) )

Jag har alltså ingen vidare lust att skriva om det Israeliska valet imorrn, som ni kanske märker, men följer det såklart i media. Årtiondets häftigaste valkampanj har det i alla fall varit, jag tänker på kriget i, jag menar anfallet på, Gaza, vilken valrörelse som helst kan enkelt gå bort sig där, och väljarna agerar med känslor mer än förnuftet förmodligen.

Lyssnade på Abbas när han talade i EU idag, måste erkänna att jag blev faktiskt uttråkad efter ett tag, gick och gjorde te istället, han tjatade i en kvart om alla små barn som omkommit och på vilket sätt, om pappor och mammor och systrar och bröder och mostrar och fastrar .. och skolor som bombats och all misär och brist på vatten och, ja det tog aldrig slut på elände. ... Nu lät jag en aning kall, förstår jag, men jag hade satt mig ner för att få veta vad han vill vi ska göra, hur tycker han att Europa ska bistå det Palestinska folket, kan jag göra något, kan världen göra något? Det är väl jag som är för otålig då, eller trött på hela skiten som vanligt, och oroade mig för min elvaåring som var ute i skogen och frös i undermåliga vinterkläder, skämdes när jag insåg att hon har ett hem och dricksvatten och mat på bordet varje dag.

Jag undrar hur mycket solidaritets tänkande vi människor orkar med egentligen.

Har i alla fall kopierat in en del fakta angående Israels parlament, (för den som är intresserad av det), taget ur DN:

Israels parlament – så ser det ut i dag

Några av partierna i det sittande knesset enligt valresultatet mars 2006, samt namnen på deras ledare i dag:

Kadima – Tzipi Livni 29 mandat
Arbetarpartiet – Ehud Barak 19 mandat
Likud – Benjamin Netanyahu 12 mandat
Shass (ultraortodoxt orientaliskt parti) – Eli Yishai 12 mandat
Israel Beiteinu – Avigdor Lieberman 11 mandat
NRP – Ihud (nationalreligiösa och bosättare, i dag splittrat) 9 mandat
Pensionärerna – Rafi Eytan 7 mandat
Torah-unionen (ultraortodoxt europeiskt) – 6 mandat (detta parti har ingen formell ledare, dess beslut fattas av ett råd av rabbiner).
Meretz (fredsrörelsen) – Haim Oron 5 mandat
Arabiska partier – 10 mandat

Ilan Rubin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar