onsdag 20 maj 2009

Valet den 7:e Juni

Det är inte så krångligt, tycker jag, att rösta i EU-valet, tvärtom känns det lite stort ... att ha en röst i Europa. För mig är inte valalternativen särskilt många heller, eftersom jag är emot unionen EU och eftersom jag är politiskt intresserad och redan tillhör ett parti. För mig är det inte svårt.

Anledningen till att jag är emot är ganska enkel, utan att ens behöva ge sig in i en diskussion om hur demokrati fungerar eller ser ut, så ser jag helt enkelt ingen anledning till varför vi ska ha en union Europa. Jag kan inte se några fördelar eller vinster och då är det meningslöst att diskutera det formella eller avtal, för och nackdelar eller vad ni nu vill. De grundläggande skälen till att skapa en union av så många länder är helt enkelt icke existerande, enligt vad jag tycker alltså. Sen tycker ni som ni vill och andra som dom vill, vi lever i ett fritt samhälle ... eller hur?... i alla fall ett tag till.

EU består av 27 olika länder, som det ser ut nu, dessa länder har olika historia, olika traditioner, olika etiskt tänkande i många frågor, olika syn på demokrati, olika syn på hur skolan ska se ut och vad en läroplan skall innehålla, tycker olika om hur lönearbetares rättigheter och villkor ska se ut, vilka könsroller som existerar, hur vi får konsumera alkohol, hur kriminalvården skall vara, hur vi ska uppfostra våra barn och ha dom på dagis eller ej, det är olika hur hög lön direktörer och och politiker har, vi äter olika saker till frukost och vi går upp olika tider, vi tycker olika om hur fort man får köra bil, om man får snusa eller ej, om man ska få röka på restaurang och om det är ok med proffsboxning, om landet ska ha monarki, om vi ska få prova kläderna innan vi köper dom och om vi har rätt att byta om det blir fel, många av länderna i Europa tar inte emot flyktingar, har inte fri sjukvård, har inte rätt till A-kassa eller sjukpenning ... är det ok om jag slutar nu?

Allt det här är enkla frågor som berör den vanliga människan, den vanliga människan i alla 27 länderna. Hur kan någon vettig människa tro att alla dessa länder ska kunna komma överens, och när det verkligen gäller i allvarliga frågor som krig eller fred, gemensam ekomomi och kriser. Varför, undrar jag, varför löser vi det bättre i en union, när vi skulle kunna använda oss av enkelt samarbete istället, vi har ju inte ens ett gemensamt sätt att tänka eller leva? Varför måste vi ha ett avtal som binder oss att hela tiden fråga om lov eller råd, istället för att ha möjligheten att be om hjälp när vi behöver den. Varför måste vi gifta oss för att kunna umgås. Beats me, men jag är kanske naiv, eller så är det någonting jag inte förstår.

Jag är absolut för ett samarbete över en hel massa gränser, jag vill att mitt land ska kunna handla med hela världen. Jag är emot att tillhöra en union som bygger upp en osynlig mur av skatter och regler och hinder ut mot den övriga världen. Jag vill inte att min värld skall vara begränsad till Europa. Jag röstar på Vänsterpartiet, utan att tveka.

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dig om decentraliseringstanken, men jag tycker att hela systemet är felaktigt i grunden. Jag skulle hellre se ett system likande det som är i Schweiz, med flera folkomröstningar, speciellt på lokal nivå.
    Eftersom ingen driver frågan om en förändring av systemet så tar jag ett aktivt val att inte rösta. Röstar man blankt så anser jag att man trots allt stöder systemet, bara att man inte hittat ett parti som delar ens uppfattningar.

    Makten åt folket, inte åt folkvalda! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det finns grupper som driver frågan om en förändring av systemet, vänster-gruppen är ju t.ex. väldigt kritisk till fenomenet EU.

    Din ståndpunkt är viktig och intressant, jag tar den med mig till dom aktiva politikerna. På tisdag finns vår kanditat til EU i Norrköping, om du inte kommer dit o frågar henne hur det ligger till, så kan jag göra det.

    SvaraRadera