torsdag 7 maj 2009

Twister power

.

För mig obegripliga företeelser har uppstått efter att Barack Obama blivit USA´s president. Jag har för mig att jag nämnde i ett tidigare inlägg att han inte lyckats komma åt problemet med alla vapen som cirkulerar i och utanför landet, istället tycks hans tillträde gjort att vapenförsäljningen istället ökat kraftigt. Just det. Människor är rädda för att Barack ska införa hårdare och mer restriktiva lagar för vapenförsäljning och innehav, därför tycker dom det är bäst att köpa på sig fler vapen så man säkert har innan det blir förbjudet. ???? ....

Jag hör en intervju med en man i en vapen affär i Oklamhoma nånstans, han äger redan 19 vapen men är där för att skaffa sig fler. I affären hittar också reportern en monter med rosa små revolvrar, affärsinnehavaren säger att det är många kvinnor som har börjat komma in och vill ha ett eget vapen, därför har han tagit hem dom i rosa. ???? ... Fan jag är glad att jag inte bor i det landet, ursäkta men faktiskt. Om det är på grund av vapen traditionen eller för kvinnosynen, vet inte vilket som är värst, men ibland vill jag säga som min dotter brukar säga: "men hallå?!"

Nu är kanske inte Oklahoma representativt för övriga USAvad gäller vapen, men jag hade ett samtal med en kvinna från Florida för några år sedan, och hon sa samma sak, det är vapen överallt och Sverige var som himmelriket nästan tyckte hon, man behövde aldrig vara rädd för någonting. Vi pratade om vädret då också minns jag, och jag frågade om hon inte tyckte det var obehagligt att bo i södra Florida med tanke på alla orkaner och tropiska stormar och så. Hon sa att det står man ut med, tornados är värre, där uppe där dom uppstår vill jag inte bo.

Nu är jag inte helt säker på vilka som är dom tornadofrekventa delstaterna, men det är väl i centrala USA, Texas, Oklahoma och en bit norr över har jag för mig. Den som vet kan väl slänga in en kommentar om det?? Jo i södra Minnesota vet jag att det var problem förra året.

Jag läste en kommentar på Twitter från någon, angående jordbävningen i Kalifornien i förra veckan (en liten darrig sak bara, knappt nämnvärd men ändå), den killen bodde nog i Iowa har jag för mig, och han sa att han mer än gärna bytte en och annan jordbävning mot dom där vidriga tornadona (vad heter det egentligen i flertal??). Man fattar att det är ganska besvärligt med virvelvindar alltså. Twister typ. Nu har ju Kalifornien betydligt fler väderproblem än jordbävningar, just nu har dom wildfires igen, denna gång i fascionabla Santa Barbara, intet ont om rikt folk, men det kan vara skönt att veta att vissa saker kan drabba precis vem som helst.

Alltså en hel del anledningar att inte bosätta sig i USA ... och fler finns det. Mina återkommande bloggläsare vet att jag ofta skriver om just det här landet, och sanningen är väl den att det på något sätt fascinerar mig när allt kommer omkring. Frågan är bara var någonstans man ska bosätta sig, tycks inte vara lugnt läge någonstans, möjligen norr över, men där är det ju så jädra kallt, brrr. Inget att fundera över ändå för som det är nu så kommer man ju med nöd och näppe in som turist. En annan gång ska jag avslöja mina drömresmål i det stora landet i väster. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar