tisdag 26 maj 2009

Stor och svart

Det har varit så mycket skitnyheter senaste dagarna, alltså såna nyheter man blir upprörd, ledsen och besviken över. Jag vet inte vilken som är värst, Nord Koreas kärnvapensprängningar och robotskjutningar, den fängslade Aung San Suu Kyi, grisuppfödningen i Danmark eller att dom kvinnnliga skådespelarna går till festivalen i Cannes utan kläder på halva kroppen.

Men idag hörde jag att den där coole politikern i USA, han som är vänster och liberal??? :-S, har nominerat en latinamerikansk kvinna till domare i Högsta Domstolen, att Stockholm får snart en ny biskop en kvinna som lever i ett partnerskapsförhållande och att barnen slutar titta på tv, dom föredrar datorn ... fast det där sista vet jag inte om det är en bra nyhet...? Jag kan notera att av dessa nyheter ovan finns bara dom tråkiga på DN´s förstasida, DN snackar hellre folboll på förstasidan och låter läsarna chatta med Lena Ek än att bidra med positiva nyheter, eller så är dom sena i starten på gamla hederliga DN, som verkligen verkar mer liberal än vänster nu för tiden.

På DN´s förstasida finns också en bild på en gul bil, jag vet inte vad artikeln handlar om men bilden påminner mig om en lek jag och min 12-åring brukar roa oss med, eller snarare hon roar sig och jag blir hela tiden bortgjord, men det är kanske det som är kul när man är tolv, att vinna över morsan. I varje fall leken går ut på att man när man ser en gul bild skall dunka till den andre och ropa "gul bil", då har man vunnit och får en poäng. Jag har väl ungefär 3-4 poäng sådär, medan 12-åringen har säkert över hundra. Det underliga är att när jag är ensam ute så ser jag en väldig massa gula bilar överallt, ja varje gång jag går ut faktiskt, men när hon är med ser jag dom aldrig ... :-S, mystiskt, måste vara åldern eller nåt.

Vissa tycker att världspolitik är som att gå ut i sandlådan och leka, smascha sönder varandras sandslott, rasera uppbyggda broar och vägar, ge fullständigt sjutton i att resten av ungarna på gården protesterar och ropar på mamma. Gör man det bara tillräckligt bestämt och med självförtroende, hotar genom att spränga lite bomber, skjuta robotar och ropa elaka ord, då verkar det som man kommer undan med det, då har majoriteten ingen makt, då är demokratin ingenting värd. Det tycker jag är värt att fundera över. Det tycker jag är oroande.
... och Schyfferts den är stor och svart. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar