måndag 4 maj 2009

Twitterpower del 1 och del 2

*
Del 1

Det är inte så svårt nu, att hamna efter och missa saker. Samtalade med min fader igår om teknikens utveckling och han ifrågasatte ordet utveckling, snarare är det en förändring som ständigt sker, tycker han. Det hjälper inte mycket vad generationen 70-åringar tycker för dom hänger inte med, om jag ska generalisera, och det kan man väl göra ibland för att visa på ett mönster eller ett skeende. En utveckling betyder något positivt, tycker fadern, och alla förändringar har inte varit till det bättre.

Jag har en vän i samma ålder, 75 där någonstans, och hon är på Twitter minsann, och på MSN och Facebook och hela altet. Kanske är hon inte ett representativt exempel på hur 70-åringar är, snarare vill jag framhålla att hon är ett gyllene och synnerligen levande undantag i den allmänna generations generaliseringen som jag nämnde ovan.

Hur skall man förklara för den ovetande att internetutvecklingen i hastighet är som en rymdraketuppskjutning. Varje dag, ja varje timme uppstår nya fenomen och möjligheter och förändringar, samtidigt som många 40-talister ivrigt och verkningslöst försöker dra i nödbromsen och om möjligt åtminstone försena avgångstiderna en aning. Utvecklingen går bara inte att bromsa, det bara går inte, och frågan är om min fader egentligen hellre vill köra hästdroska än sin moderna Audi. :-)

Jo jag är också på Twitter, men är ingen högklassig twittrare. Min 75-åriga vän däremot kommer att bli en riktig succé, det vet jag, hon har nämligen hand med dom små orden och vet hur man formulerar livet på ett skojsigt, filosofiskt och kortfattat sätt. Jag är mera krönike typen, behöver några fler rader än vad dom 140 orden i en tweet kan generera. Kändisskap är också något som ger hög twitterpoäng, men det har ju dom flesta av oss inte, även om min vän just tack vare sin formuleringsförmåga har en högre potential än jag vad gäller att få många läsare och på så sätt nå ett slags kändisskap, twitter-kändis!

Eftersom jag inte är den där fantasifulle twittraren och eftersom jag utgår ifrån att inte tillräckligt många är intresserade av mina vardagliga förehavanden och dagliga tankar, så använder jag Twitter till att läsa andras tweets, och det kan vara både kul och lärorikt. En person jag följer på Twitter skrev för en tid sedan ungefär såhär: "Nu har det gått så här långt, jag och kompisen sitter en meter ifrån varandra och fnissar åt varandras tweets." Roande med folk som har sinne för sarkasm.

Jag läser också någon som har ca 200 000 followers (en s.k. känd person alltså), han ger vackra lovord till hur ett rockbands nya dvd presenteras, han säger att den är cool, postar en länk och säger: "Jag laddar ner min nu." Följdaktligen går en stor del av hans läsare in på länken och gör precis som han, och så har det rockbandet fått gratis reklam och tjänat en hacka. Internets nya reklampelare.

Twitter power!!

Artisten och fansen har makten, betyder att du och jag har makten, som jag ser det. Nice.


- - - - - - - - - - - - - - - -

Del 2

Trent Reznor, en av rockmusikbranschens nya stilbildare vad gäller utgivning av musik m.m., använder Twitter. Allt han vill vi ska veta vet vi, och vi vet det i samma stund han säger det.

(Nu kommer ett nördinlägg! ... men jag måste faktiskt :-S)

Mr Reznor tänker till, är uppfinningsrik, anammar allt det nya, och står på sig mot dom stora profitörerna i musikbranschen. Han gör det så kraftfullt och med en sån bestämdhet att han får som han vill, och idag fanns han under Twitters Trending Topics med anledning av ett smärre strul med Apple. Anledningen är att Apple anser att texten till en av hans låtar har anstötligt innehåll. Han berättade det själv, i sin tweet, för två dagar sedan, och idag är det en
stor nyhet i musikmedia.

Bakgrund så kort jag kan: T.R. har lanserat ett tillbehör till iPhone i samarbete med Apple (förstås...), som ger fansen möjlighet att följa bandet under turnen i sommar. Från sin telefon (förutsatt att man har en iPhone då??) ska man kunna skicka bilder, filmer och annan info till bandets hemsida, och på så vis kan andra fans, och även jag, som inte går på konserterna följa och delta i det som händer. I princip tror jag man skall kunna direktsända från konserten, och en relaxed camera/film policy har införts som gör det hela rätt coolt alltså. :-) T.o.m. skall man kunna se var olika personer befinner sig, och Trent Reznor kan alltså lokalisera sina fans och kanske kontakta dom om han får lust, detta sker vi Google Earth. (Mer info på nin.com)

Med här tillbehöret till iPhone han man ta hem musik från en särskild (ja vad det nu heter, podcast på engelska), och nu har tydligen Apple upptäckt att en speciell låt som finns där inte passar deras etiska policy och vägrar uppdatera enligt avtal, om inte Trent och compani tar bort den speciella låten med anstötlig text. Det lite knasiga i historien är att uppdateringen har inget med musiken att göra, den skall endast stabilisera för att få bukt med ett irriterande litet virus som uppstått, samt att låten inte ens tillhör tillbehöret. Nu får Trent och produktutvecklaren motta klagomål från fans utomlands för att det inte fungerar som det ska, och ingenting kan dom göra, för Apple vägrar, trots att låten nu tagits bort. Hela albumet som låten ingår i är tillåtet, men den enstaka låten får man inte ens ha en möjlighet att ladda hem.

Han säger nu att han inte investerat i den här grejen för att den skall tyna bort ute i marginalerna mitt under turnen, ordnar inte Apple upp det här så släpper han ut alltihop och gör det tillgängligt för "the jailbreak community" som han uttrycker det. Jag berättar inte vad han sagt mer om vad som i praktiken tillåts på internet och av filmcensuren, det finns en hel del horribla exempel. Han verkar åtminstone ganska bestämd den där mannen, :-S och snacka om att Apple löper risk att komma efter ... ;-)

Jag har inte bestämt mig för om jag skall lägga ut texten till låten i min blogg ... vi får se, den kan vara ett bra underlag till ett nytt blogginlägg, och en helt annan debatt. Kanske hittar jag en bra version på YouTube. Obs! ... det är faktiskt inte Closer.

2 kommentarer:

  1. jag älskar såna artister! sen är jag inget stort fan av NiN, men ändå.

    SvaraRadera
  2. ... haha, jag har tur! Jag älskar både stilen och NIN!!! men det var väl ingen nyhet :-)

    SvaraRadera