tisdag 30 september 2008

dom folkvalda eller folket, var upphörde gräsrotsnivån?

(Jag har problem med att få länken till Riksdagen att fungera, få se om jag lyckas idag, annars kommer jag att göra ett tillägg med utdrag ur motionen, sorry about the hazzle..)

Folk i USA har reagerat på och ifrågasatt varför John McCain har så många bilar, Newsweek har gett sig in i debatten och börjat undersöka de båda presidentkandidaternas bostäder och bilar bl.a. Det visar sig att utöver de sju bostäderna äger McCain 13 stycken bilar, ett antal som herrn själv inte riktigt kunde upplysa om vid en förfrågan. Bilarbetarfacket har anklagat honom för att ha ljugit när han gått ut med att han bara och endast köper USA-tillverkat, han äger både Toyota och Lexus, och vad jag vet är de inte amerikanska, men jag kan ha fel förstås... :-), det är ett svek säger bilarbetarna. Inte är det så lätt att minnas märkena när man inte ens minns hur många man har, vi får ha överseende.

Barak Obama och hans stylade hustru äger en bil enligt Newsweek. Jag undrar, dom åker säkert taxi då, eller limousine... eller så går dom alltid hand i hand, men så ska det ju vara om man är presidentpar i USA.
"Yes we can: Voices of a Graasroots Movement" heter ett rockalbum som Obama nu släpper via sin hemsida, med artister som U2, Lionel Richie m.fl. Intäckterna ska naturligvis gå till Obamas valkampanj. Visst, gräsrotsnivå ...?

Kolla in den här länken då, jag kan inte redogöra i detalj för innehållet, men tydligt är att det verkar finnas riksdagsledamöter som tycker dom har för bra betalt:

(klicka på länken, gå ner på sidan, och klicka på nr 25. "Riksdagsledamöters arvoden" , så kan ni där läsa innehållet i motionen. Jag vet inte varför länken inte funkar...)

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=422&parti=v&rm=2008/09

http:/www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&sourceid=(D1

7B066D-CC0F-4494-AAC5-500E26D45252)

Jag citerar ur motionen: "Vi menar att arvodet är för högt satt för att underlätta ett gott förtroende mellan folk och folkvalda"

Internationellt i jämförelse har riksdagsmän i Sverige inte särskilt högt arvode, säger motionärerna, jämfört med de människor som faktiskt valt dom så har dom väldigt höga ersättningar. Frågan är vilken aspekt som är den viktiga, och om den är det för den folkvalde eller för folket.


Frågan är var det är bäst att leva, i USA eller i Sverige, eller varför inte i Iran, där sägs att dom har en fan så mycket bättre sjukvård än här i alla fall. Ska bli skönt när presidentvalet är klart, så jag kan börja skriva om lite annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar