onsdag 10 september 2008

LHC

LB-blogg är tyvärr inte lika snabb som partikelacceleratorn i Cern, men det hoppas jag att ingen förväntat sig. Alltså, man kan ibland hamna i nå´t sorts tanke-vakuum, eller kanske ska jag säga kreativ uppgivenhet, nja, det där lät deprimerande märker jag. Det finns helt enkelt alldeles för mycket som oroar ibland, för många besvärliga händelser i världen, för många knöliga individer i ens närhet, för mycket som måste redas ut, man blir matad med så mycket skit att apatin slår till istället för kreativiteten, så funkar i alla fall jag. Min trött-blogg vilar för tillfället, annars borde dessa rader nog ha postats där istället, sorry.

Men nu var det dom där Big Bang-partiklarna jag tänkt skriva om, verkar dessvärre som det tar tid att komma till skott!...ha! Jo, så snabbt går det faktiskt i LHC (och jag snackar inte om nåt hockey-lag nu) dvs. Large Hardon Collider, den 27 kilometer långa runda tunneln dom byggt i Frankrike, på gränsen till Schweiz, det är nästan tre mil va?!, som protoner skall färdas igenom och krocka! (Om ni glömt vad protoner är så orkar jag faktiskt inte förklara just nu, lider av tanke-vakuum som ni vet, slå upp på google eller nåt...!?)

Med 11 000 varv i sekunden skall partiklarna fara runt, sen är det meningen att dom skall krocka med varandra och forskarna ska kunna studera vad som händer efter krocken, mäta energin som frigörs och tror sig på så vis kunna komma fram till hur jorden bildades, eller ja, universum, Bigbangkraschbombang, då? :-) Dom kallas hadroner, partiklarna som krockar, jag kan inte förklara riktigt så kom gärna in med kommentarer om ni vill, så vi kan få lite klarhet. 600 miljoner krockar i sekunden, wow! Inte underligt att forskarna är som saliga, äntligen skall dom få reda på varför vi finns, varför vi väger nåt, varför en del av oss har mörk energi och en del av oss ljus ... nå, kanske inte. Själv undrar jag nog mest över det där sista ... men det verkar som intresset för att ta reda på det är betydligt svalare och går i betydligt lägre hastighet

Hela härligheten har kostat 57 miljarder SKr, den invigs nu, idag, på förmiddagen. Känner ni nåt?

4 kommentarer:

  1. Tihi... Antar att du skrev "Large Hardon Collider" med flit och god humor.. :) För dom som inte fattar: Det stavas egentligen "Large HaDRon Collider"...

    SvaraRadera
  2. Guu, va du är petig! Jag har ju bara stavat fel fattar du väl!!!
    ... för så smart och kvick var jag inte i morse att jag skrev det där med flit inte. ;-)

    ...och nu kan jag ju inte bestämma mig för om jag ska ändra eller ej :-S

    SvaraRadera
  3. Haha, klart du inte ska ändra :). Andra bloggare som skriver Hardon är t ex copyriot.se. T.o.m. NY Times skrev Hardon, finns en sajt om det, largehardoncollider.com... Jag tycker det är riktigt roligt, man misstänker ju att forskarna blir lite upphetsade av det..

    SvaraRadera
  4. Haha, upphetsade är bara förnamnet!
    Jag har inte ändrat än i alla fall ...

    SvaraRadera