torsdag 11 september 2008

medelkonsumenten och jag

Ännu en dag där man blir påmind om sitt outsider-skap, även denna gång gäller det konsumtionen, DN-ekonomi berättar att konsumtionen gått ner bland svenskarna, varorna har helt enkelt blivit dyrare, så dyra att människorna måste välja annat. Jo det står faktiskt så, man slutar inte konsumera utan man väljer annat, det är just där skillnaden ligger mellan mig och medelkonsumenten, medelkonsumenten väljer annat. Förklaring krävs antar jag, jo det förklaras att man börjar gå ifrån modetänkandet när man väljer kläder och det man köper mer av är dom kläder man verkligen behöver istället, "praktiska plagg" kanske, bra för mig, förhoppningsvis kommer vi som alltid och endast köper dom kläder vi behöver att få ett större utbud att välja bland, ganska bra alltså i slutändan.

Folk köper färre skor står det, hm, här går det åt att köpa minst fyra fem par per år, p.g.a. att barnet växer ur dom man köpte förra året, så där har vi inget direkt val, fast så borde det väl vara i alla barnfamiljer, om man inte har syskon man kan ärva och så. Det är ju också en fördel om man har ungar vars fötter passar i skorna, skor nuförtiden skapas efter modet, inte efter hur fötter ser ut.
Alltså medelkonsumenten öppnar sin garderob och väljer att använda förra årets skor i år också, det är anmärkningsvärt enligt DN. Hm, mina skor är sådär tio år gamla och funkar än, får nya sulor då och då bara ... jo sant, jag gick med dom till skomakaren i våras och han blev överlycklig, "ah en person som lagar sin skor istället för att köpa nya!!! Kom jag fixar! ... vaaar har du köpt dom här, såna skor finns inte nu för tiden?" "Jo på Godegårds marken, 1997 tror jag."
Vet ni vad en skomakare är förresten?

DN publicerar en lista över vad som konsumeras mindre av:
Skor (det har vi talat om)
Kläder (har vi också talat om)
Nötkött (???vad är det?) Folk har börjat köpa mer kyckling och fläsk, tänka sej...!
Guld (guld???, fattar inget)
Möbler (men IKEA går tydligen bra har jag hört, jag köpte en brödrost förra året, räknas det som möbel...? Javisst ja, barnet fick en liten bokhylla i våras, den köpte jag på second hand för 80:-, den är jättefin)
Bensin (det är sånt där till bilar ja)
Bilar

Alltså jag känner att även priset på frukt och grönsaker stigit, och sojaprodukter har alltid varit dyrt, samt ekomat och rättvisemärkt, men sånt är inte intressant att ta upp på DN-ekonomi, antagligen för det inte är av allmänintresse. Ve och fasa! Vet ni att priset på choklad ska stiga, åh, hoppas bara man kommer att kunna unna sig nån liten bit då och då ;-).

tillägg:
(Ursäkta mig DN, det är mycket möjligt att ni skrivit om ekomat och rättvisemärkt vid något tillfälle, ni är ändå en skapligt vidsynt blaska :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar