måndag 29 september 2008

Grisar har officiellt känslor ... och har enligt lag rätt till ett värdigt liv

Lb-bloggaren gör ett seriöst försök att sätta sig in i finanskrisen i USA, tycks till en början vara en oöverstiglig uppgift för en sån som jag, som är fullständigt värdelös i mitt kunnande om ekonomi. Varför ökar plötsligt värdet på någoting utan att dess innehåll förändrats? :-S, eller varför minskar det lika fort igen... Varför kan man sälja en sak idag för 100 spänn, och samma sak imorgon för 200 spänn. Alltså jag snackar värdepapper och aktier och sånt krafs, som jag visserligen en gång i tiden ägt men utan att begripa riktigt varför ...

Terminologin är knepig och profittänkandet främmande, för mig som inte ens fattar varför det är viktigt att vinna en badmintonmatch. Ord som jag inte ens begriper på svenska sitter jag och bläddrar fram ur ett engeskt lexikon, allt för att få ett genuint underlag till mina studier, det känns som ett maraton i hjärn-jogging. (Jag vet, har alltid varit över- ambitiös, och kommer ingen vart just därför.)
Ett visst hopp kan jag i alla fall skönja, många amerikaner verkar ha vaknat upp och ilsknat till, mr.Bush administrationen kan inte längre göra som dom vill. Vanligt folk har höjt sina röster i protest och det verkar som, alltså verkar som, deras reaktioner fått ett visst genomslag. Staten måste förstås rädda dom ansvarslösa bankerna och deras giriga aktieägare, men när krisen vänder tillbaka och finanserna stabiliseras måste det komma skattebetalarna till del, det får inte bli ett kortsiktigt krispaket som sedan låter bankerna fortsätta köra på som vanligt igen. Det är bl.a vad de olika parterna diskuterat igenom under helgen som varit. 700 biljon dollars ... en gigantisk summa pengar va?!
Jag har tyvärr inget tips om var man enkelt kan hitta fakta för att fördjupa sig i detta, själv har jag googlat och suttit flera dagar i soffan med lexikonet, som sagt.

Den ekonomiska marknadens upp och nergångar styrs mycket av ryktesspridning, om man anar att något bolag snart skall byta ägare eller går dåligt, stiger respektive skjunker värdet på en massa papper. Dom kör på känn alltså, aktiespekulanterna, och dom är oerhört känsliga och nervösa inför minsta lilla förändring eller risk för förändring. Det är grisar också. Jag hörde på radion om bestämmelser för hur grisar skall behandlas innan dom avlivas, för att inte drabbas av stress. Dom vill ha en kompis helt enkelt, en vän att böka med inför det ofrånkomliga faktumet, det står i lagen för djurskydd.

Jag har en väninna som lever på sjukersättning, hon har svår värk av en obotlig reumatisk sjukdom, äter starka mediciner som gör att hon har svårt att sova, hon äter också antidepressiv medicin och går med ständigt skräck för att hamna i maniskt tillstånd. Hon är över sextio år och känner att hon gjort sitt. Försäkringskassan har lagt ner en hel veckas tid och resurser på att göra en bedömning av hennes arbetsförmåga, inkluderat psykolog, psykiater och sjukgymnastkontakt m.m., och beslutat att hon skall jobba, en upptrappning från 25%-100% inom ett år.
Min väninna ringer till mig och säger med en djup suck, "Jag sover två/tre timmar per natt, jag orkar inte träffa mina vänner, jag är ett vrak.. Jag står på balkongen och tittar ner, jag kunde lika gärna hoppa ..."

Grisar har officiellt känslor ... och enligt lag rätt till ett värdigt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar