fredag 8 augusti 2008

Mindfullness, jaha ...?

Ohh jag vet att det har varit OS-invigning, jag vet att Ryssland drar in med stridsvagnar i Georgien men det är väl roligare att läsa om nallar, eller ... ? På varuhuset Selfridges i London kan man köpa Teddybears från Steiff för 500 000 kronor, de har ögon av smaragder och nosar av guld. Varuhuset har satsat på Upplevelse-shopping, naturligtvis för målgruppen som har så mycket pengar att dom inte vet var dom skall göra av dom.
Men lite OS anknytning måste ju dagens inlägg ha, därför skickar jag med en bild från en tågresa till Peking, genom Gobiöknen.


Inte mycket kan imponera på amerikanare trodde jag, särskilt inte när det gäller stora grejer. När dubbeldeckaren Airbus 380 landade på JFK i New York var det tydligen i alla fall en och annan som tog upp sin kamera, t.o.m. av dom flygplatsanställda. Coolt flygprojekt i dessa miljöriktiga tider, undrar om Al Gore flyger Airbus, eller om han tar tåget till Peking.


Och Trent har fortfarande ont i halsen, det bådar inte gott för resten av turnén, han har "recurring throat ailment" skriver dom i bloggen, ibland är engelska språket rätt kul ... Jag kan inte släppa tanken på att han anstränger sig lite i överkant, jag har gjort en antydan om det i min engelska blogg för en tid sedan. Stress kan sätta sina spår lite varstans, och ibland är man inte ens medveten om att det är stress ... det kan vara evasion, flykt.

Jag läser just nu i en bok om mindfullness, har inte ännu någon djupare uppfattning om på vilket sätt det kan hjälpa människor med sin mentala hälsa, eller mej med min kanske ligger närmare till hands. I alla fall berättas det i boken om ett experiment som några forskare gjort (hjärnforskare..?) där dom gått ut bland folk och frågat efter vägen till en speciell plats. Precis när vägen utpekas blir man avbruten av ett par män som bär omkring grejer och sikten skyms för ett ögonblick mellan utfrågaren och vägbeskrivaren, under det ögonblicket passar forskarteamet på att byta ut personen som frågat efter vägen, det intressanta i det här experimentet var att 47% av personerna som blivit tillfrågade inte ens märkt att personen byttes ut. Det handlar väl om brist på mindfullness antar jag, men jag kan inte låta bli att tänka på nåt avsnitt ur Dolda kameran, så så seriöst blev det att läsa den boken, och depressionssymptomen lär inte försvinna av det tjafset.

Ja nu blev det ett litet lättsamt och trevligt inlägg såhär på fredagskvällen, och jag ska inte se på OS, för det undrade ni säkert, men det är bara av den anledningen att jag inte är intresserad, synd egentligen ... :-)

4 kommentarer:

  1. Lättsamt inlägg? Du behandlade ju stora o viktiga ämnen som kriget i Georgien, miljön och Trents halshälsa... Allt annat än lättsamt... ;-) För övrigt så ska inte jag heller se så mkt OS, kanske blir nåt på friidrotten, i övrigt så tycker jag det är ointressant...

    SvaraRadera
  2. Just det, jag liksom lurade in läsarna på viktiga frågor ... ;-), man får inte va dum vet du!
    OS? nja ... icke!

    SvaraRadera
  3. OS är väldigt intressant. Vilka prestationer som utförs!!!
    T.ex Phelps.
    Kolla och beundra prestationerna. Lottie och Anders ni missar något enastående. OS är fest, tänk på det, Anders

    SvaraRadera