söndag 17 augusti 2008

I natt är det biff

Nu måste man börja hänga med i trenderna också, har ingen lust med det faktiskt. Nyligen har jag beslutat mig för att ge tusan i trender och istället köra på som jag själv tycker, och med det som passar mig och min dotter. Jag kan kort meddela att det inte är så lätt, trender och mode styr nämligen allt utbud i samhället, så det är bara att hålla till godo med det som erbjuds.

Tankeflödet kommer genast i kontakt med ordet, eller tillståndet, frihet. Idag pratar jag om företeelsen friskolor, för det upptar min verklighet just nu, det är nämligen en trend att sätta sina barn i friskola. Jag undrar helt enkelt, i ett försök att inte lägga in några värderingar, varför är det bra att gå i friskola? Om barnen går i en skola som inte fungerar bra eller där det förekommer mycket bråk och där rektor och personal inte förmår reda ut situationen, då kan jag förstå att man som förälder söker efter andra alternativ, men om den kommunala skolan fungerar och barnen trivs, varför då byta??

Idag prövar inte ens föräldrarna, de utgår ifrån att friskolan är bättre, för det ska vara så nu, man ska vara fri att göra ett val och man vill följa trenden, man vill kunna säga till vänner och bekanta att ens barn går i en speciellt utvald skola och barnen går där därför att ...osv. Om barnen går i en kommunal skola kan ju folk tro att föräldrarna inte engagerat sig, inte tagit ställning, i förlängningen inte bryr sig om sina barn eller t.o.m. att ens barn inte duger till att gå i friskola ...

Jag är väl galen då, för jag tycker det är skönt att slippa göra det valet, jag tycker att alla barn skall ha rätt till en kanonbra skola och jag tycker att kommunen ska ansvara för att den är bra! Alltid! Visar det sig att den inte är bra så ska man göra någonting åt det, inte fly och sätta sina barn i en friskola, i tron att det är så väldigt mycket bättre där, för det finns det absolut ingen garanti för att det är.

Visst, det finns många skolor som är rent ut sagt kass, men så, gör någonting åt det, sätt in mer resurser och fler personal, istället för att ge pengarna till friskolorna.



Inatt förmörkades månen, vi kom ut på gården i natt och såg att det var någonting konstigt på den, den var inte hel. Idag läste jag att det varit nästan total månförmörkelse. Tänk, va sen man är ibland ;-)

"Byt biffen mot känguruburgare" står det i DN, forskare har kommit på att om du vill fortsätta äta kött så bör du äta känguru, det är bättre för miljön. För mig är det förstås inget problem med valet, jag vill inte ha nåt av det, det är ni som i så fall är problemet, ni köttätare ...;-) Hörrni!, man kan mycket väl testa att käka pytonorm också, kan det va nåt?
ur DN:

"Uppfödningen av får och kor bidrar till växthusgaser, mycket mer än koldioxidutsläppen. De släpper ut metangas när de bajsar. Känguruer producerar inte några metangaser eftersom deras matsmältning skiljer sig från får och kors.
Doktor George Wilson, från Australian Wildlife Services, säger att känguruer har annorlunda mikroorganismer jämfört med kor och får.
- De smakar utmärkt, är inte olikt rådjur eller hjort men med en annan smak, säger George Wilson till BBC. "

"I Sverige kan du också få tag på kängurukött. Enligt TT finns ett 50-tal butiker som säljer zebra, kamel, bison och pytonorm.
- Ungdomar som ska på grillfest köper pytonorm ibland, säger Jonathan Lund på Maximat i Strömstad till nyhetsbyrån."


2 kommentarer:

  1. Tack o lov att man är vegetarian så man slipper dåligt samvete för att man inte äter känguru... :-)

    SvaraRadera