tisdag 8 juli 2008

Two Ladies

Denna vecka samlas lilla Sveriges politiker på Gotland, det ska samtalas och talas och möjligen knytas kontakter, inte vet jag, frotteras kanske. Jag möter och samtalar med två personer idag, den ena en vän och den andra en annan sorts vän, (fundera på den ni), i alla fall, två personer en med politik som yrke och en med politikerförakt och nå´t annat som yrke. Dom har arbetat i samma lag och för samma syfte en gång i tiden men frågan är om dom fortfarande gör det, vad har hänt under vägen och varför.

Vid några tilllfällen gjorde dom olika val och hamnade i olika positioner, utefter personlighet och omständigheter. Jag tycker att dom fortfarande båda två jobbar för samma mål, en övertygelse om att vilja göra skillnad, vilja förändra vårt kapitalstyrda samhälle till någonting humanare och inte så kravfyllt. Den ena är höginkomsttagare och den andra klarar sig förmodligen men gör inga stora utsvävningar i livet. Båda jobbar lika hårt och med samma övertygelse och förmodligen enligt liknande ideologiska tänkande. Men så olika ...

Jag vill gärna försvara den ena mot den andra och tvärt om. Jag vill påverka till att nyttja våra demokratiska rättigheter, som vi ska vara oerhört glada över att vi har, trots att det ofta känns så betydelselöst, även för mig som faktiskt försökt vara politiskt aktiv, och jag vill förklara och tydliggöra att det inte alltid är så enkelt att ta del av det stöd samhället säger sig vilja ge oss "vanliga" medborgare, och att man ofta helt enkelt avstår från sin rätt för det är så fantastiskt lång och kränkande väg till hjälpen.

Vems sida står jag på, ingens, och jag vill inte heller, varje människas livserfarenheter leder henne framåt, och bakåt också, man hamnar där man hamnar och kan nog egentligen inte styra så värst mycket. Jag tycker mycket om dom båda två och är inte säker på vem jag skulle välja om jag skulle bli tvungen, har ingen aning, för bägge fyller en viktig funktion och bägge utför ett stort arbete för den lilla människan och bägge har och tar lika stort ansvar i sin uppgift, den ene tjänar mer än dubbelt så mycket som den andre, vems ord tror ni väger tyngst när det gäller ... vad bestämmer värdet i det dom på olika håll presterar varje dag, och vem av dom sover bäst om natten. Jag, är nånstans mittemellan, två kvinnor med olika uppgift på jorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar