fredag 18 juli 2008

Morons


I DN idag en artikel "klottret som miljonaffär" om graffitikonstnären
"Banksy" i London, vars identitet nu troligen avslöjats. Jag öppnar hemsidan och hittar en del skojigt, häftigt, kolla gärna själva. Jag kände inte tidigare till denna konstnär så jag blev positivt överraskad. I artikeln beskrivs priser och värde på konst osv. kan vara ett intressant inlägg i konstdebatten, jag menar att vi vanliga människor sällan kan köpa bra konst, och nu har till och med graffiti blivit svindyrt. Men vissa har tydligen svårt att avgöra vad som är vad, för ett stort konstverkt av Bansky hade visst blivit borttvättat .... av misstag?

Nedan utdrag ur artikeln och länk:

"Banksys humoristiska och samhällskritiska väggmålningar i London och på andra platser där han gästspelat - inte minst Palestinamuren - har gjort honom till världens mest kända graffitikonstnär. I London ordnas Banksyvandringar och i födelseorten Bristol bevaras all konst av stadens berömde son - och skyddas mot "vandaliserande" graffiti."

"Ett Banksy-screentryck som varit till salu på Pictures on walls har titeln "Morons" (Idioter). Den föreställer en konstauktion där tavlan som står näst på tur består av en mening: "Jag kan inte fatta att ni idioter verkligen köper den här skiten." En ful bild om hur männi­skor betalar en massa pengar för fula bilder, som någon sen köper för en massa pengar, förklarar Pictures on the wall för den som missar ironin. En signerad "Morons" kostar 6.000 kronor och alla exemplar är, förstås, slutsålda."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=805927

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar