måndag 27 april 2009

the pigs have won tonight

Nu pratas det om influensa igen, och media skrämmer upp hela världen! Dom är bra på det. Jag tänker, va skönt att jag inte käkar kött... men det hjälper ju inte den här gången :-S.

Media äger oss, det märker man nu mer än någonsin. Dom skriver bara om det dom vill. Jag tänker att det tydligen varit en diskussion förra veckan angående Filip&Fredrik jippot, men jag har inget hört eller sett för jag läser inte kvällspressen och ser nästan aldrig på tv och lyssnar inte på p3 ... så hur lever jag egentligen. Det är inte nog med att jag inte har något jobb, jag följer inte media heller, så ute på stan har jag ingen aning om vad folk pratar om, hjälp. Någon nämnde i telefonen att den där Manson verkar vara en skum typ, det hade stått i tidningen, kvällstidningen, att han hade ..."pip" ... i logen innan han trädde in i studion, nåt ..."pip"... tydligen. Väldigt spännande!! :-) Personen i telefonen hade ingen aning om vem Manson egentligen är, hade aldrig tidigare hört talas om honom, men han visste att det var en typ som hade ..."pip"... i logen. :-)

Tyvärr fick jag veta det där med svinsjukan i Mexico, som riskerar att komma till Sverige, och tänk! ... två personer har redan blivit testade, hu så obehagligt. Statsepidemiologen ... ? ... säger att uppgifterna från Mexico fortfarande är osäkra, men en person i USA har fått söka sjukvård, och influensan är ungefär som vanlig influensa, kanske kommer några fler att drabbas bara, därför märks det tydligare.

Men i tidningen visas stora detaljerade bilder på folk med ansiktsskydd så man undrar om man riktigt vågar gå ut imorrn, in i affären? Hur influensaviruset spridits från grisarna till människan vet man inte heller, men om man tittar på viruset i microskop så ser det ut som om dom vanliga vaccinerna kommer att funka på det här också, säger statsepidemiologen ... "fniss", så vi behöver inte oroa oss. Jag tänker, det är klart att i Mexico lever många fattiga människor och dom bor trångt och dom är kanske fysiskt svaga och mer mottagliga, klart att fler blir smittade där än här. Men det är klart, man kan aldrig så noga veta, så det är nog bäst att skrämma upp folk lite i alla fall så dom tar det försiktigt.

Ni undrar kanske då hur jag fick veta det här med svininfluensan, jo på Twitter, :-D Hillstromania närmare bestämt. Han säger: "in bed with lady flu"... (26april), "luckily not the swine kind"(26april), och för 19 timmar sedan. "The swine has left the building." Hillström bor i Los Angeles och spelar schysst musik tillsammans med Alessandro Cortini, i Modwheelmood.

Sen hoppade jag in på the Huffington Post också, och där finns bilder på folk som rör sig på en flygplats i Manila, "World versus Swineflu!" står det i rubriken, så nyheterna når faktiskt mig också, men kanske i lite mer långväga svängar.

"The pigs have won tonight, now they can all sleep soundly, and everything is allright ... " (NIN)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar