torsdag 16 april 2009

Fara! Akta nätet!!

.

Hur kommer tillgången och användningsmöjligheterna av internet att förändras fr.o.m. imorgon?

Jag har alltid sett mig som en person som står på kulturens och konstnärernas sida, jag har alltid tyckt att samhället inte tillräckligt uppskattat konstnärligt skapande, jag har alltid irriterat mig på hur svårt, näst intill omöjligt det är att få en skälig inkomst på konstnärliga aktiviteter och arrangemang. Nu har jag drabbats av ambivalens när många konstnärer, musiker och författare uttalar sig som motståndare till användningen av internet. Godmorgon! vill jag säga till dom, vakna upp till denna vår nya värld, lär er utnyttja alla nya möjligheter som står till buds. Inse proportionerna i utbudet. Fatta, vilken chans ni har.

Istället stämmer dom nu sin publik och sina fans, inte bovarna som stjäl, utan fansen, och varför gör dom det, jo för att dom inte fattar att dom själva måste tänka om, precis som alla vi andra måste tänka om. Om man väl tänkt om så kommer man tillslut till insikt, i en brytningstid uppstår alltid nya saker, i en kris sker en utveckling, utan utveckling stagnerar världen och vi växer aldrig upp och blir vuxna, med allt vad det innebär.

De förr så politiskt radikala predikanterna har omvandlats till konservativa bakåtsträvare, jag nämner inga namn ... :). Jag bär på en oerhörd besvikelse över att människor i min egen ålder med övertygelse jobbar för att stoppa utvecklingen. Jag säger inte att man nödvändigtvis måste twittra, men man får inte kränka det unga tänkandet, man bör istället ta del av det och se det som en tillgång. Klarar man inte tekniken så finns det miljontals ungdomar som kan. Se och lär, straffa inte bara för att ni inte förstår!

Imorgon får Pirate Bay sin dom. Ni vet väl att dom var världskändisar redan före rättegången!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar