söndag 2 november 2008

Missouri-gas-lady

"Att inte kunna prova nåt´ nytt då?" Dotter suckar över min olust till att prova en ny smak på mina Läkerol, fast jag inte alls ser mig själv som en så´n trist typ, utan tvärtom, jag blir oerhört uttråkad om saker och ting hela tiden är sig likt. Jag är typen som älskar att prova nya maträtter, ny smak på glassen eller nya godisgrejer, jag gillar att träffa nya människor, flyttar ofta och säger gärna upp mig från jobbet eller provar en ny glad utbildning, trodde jag ... eller lagom nytt, lagom ofta, och när jag är på det humöret kanske, och en viktig sak: När jag själv bestämt mig för det!

Denna sena eftermiddag när vi for genom den lokala butiken på Kungsgatan var inte rätt tillfälle för förändringens vindar att vina, allt kändes fel. Hela affären var fel, allt från det nya sortimentet till de höjda priserna, och allt spring fram o tillbaka när man inte hittar, bara för att dom gjort om så mycket, var idag bara så irriterande. Jag skulle bara slänga ner en ask halstabletter och det visade sig att den sorten jag ville ha inte fanns, skit samma egentligen, men just den här gången blev jag sur, hade ingen lust att prova lime/granatäpple, eller strawberrry/lemon. Därav ett ilsket, "fan!" och därav dotterns kommentar, och därav blev jag ännu surare eftersom jag vet att jag visst är bra på att vara föränderlig.....

Jag hörde en kvinna i Missouri som röstat på Demokraterna i hela sitt 62-åriga liv, trots att hennes älskade man var Bush-vän. Hon sa att det verkligen behövs förändring i hennes land och nu i detta val är det viktigare än någonsin, och det är absolut Obama som kan står för den förändringen, utan tvekan. En kort tid senare hade hon ändrat sig, hon säger att eftersom Obama inte fattar att vi måste ha bensin, dvs olja, och han vägrar att borra efter den, så kommer hon inte att ge honom sin röst. I övrigt håller hon med honom i hans åsikter med just det här med oljan gör att Demokraterna inte kommer att få hennes röst.

Så är det ändå, att mer än 80% av det amerikanska folket anser att en av de mest angelägna frågorna i USA är miljöproblemen, men ingen av presidentkandidaterna har ett vettigt miljöprogram, hm? Verkar som det är viktigt att tänka på miljön, bara man får sin bensin, och det kan man förstå, det sägs att det är vanligare nu för tiden att familjen har tre bilar än att familjen inte har någon bil alls. Kvinnan i Missouri jobbar i sin och sin mans godisaffär, dom kör, som alltid, till jobbet i var sin bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar