tisdag 17 juni 2008

"det tar vi senare..."


Jag brukar ju tjata en del om USA, nu ska jag tjata lite om Kina. Jag törs inte säga vad jag tycker om att OS skall vara i Kina, eller det är inte så stor mening med att jag gör det, för flera av mina bloggläsare tycker det är helt ok, vad jag vet. Eftersom jag heller inte är särdeles sportintresserad, så har jag lite svårt att förstå det stora med OS ;-), men vad jag i alla fall förstår är att Kina kommer att besökas av en drös utlänningar, varav många är ganska kända och har chans att öva inflytande på diverse fans och beundrare, för att inte tala om alla journalister som dyker upp, visst ja, sportjournalister … så var det med det.


I alla fall, "Himlen var grå i den kinesiska huvudstaden, och det blåste kallt…" så inleds en kort artikel jag läser i DN, lite längre ner fortsätter det "Vad är det för dag som kommer den 4 juni?" Folk på gatan har blivit tillfrågade men kan inte minnas, glömskan, ingen minns massakern på Himmelska fridens torg. Jag minns det, trots att jag inte var där, minns bilden av den ensamma studenten som lyckades vända en stridsvagn, sånt glömmer inte ens en europé. 600 personer dödades 1989, den 4 juni, i Peking, av militären.

Idag reser människor från landet till städerna för att få jobb, arbetar till låg lön och bygger upp OS anläggningar bl.a. De mister sina sociala rättigheter när de far hemifrån och blir de sjuka så fortsätter de att vara sjuka. Strax före och under OS är alla byggen i Peking stängda, då finns inga jobb att få, och den som vill resa dit måste söka tillstånd långt i förväg. Myndigheterna vill inte ha en massa arbetslösa, sysslolösa kineser drivande omkring på gatorna under OS.

Välståndet i landet har stigit, särskilt bland dem som jobbar inom högteknologiska yrken, där är folk rika och lever i lyx, i städernas förorter. Skillnaden mellan rika och fattiga ökar och brottsligheten stiger såklart, när dom fattiga blir så mycket fattigare hela tiden och dom rika så mycket rikare, rädslan ökar. Det där har vi varit med om förr, eller hur… Dom rika bostadsområdena har egna vaktstyrkor som marscherar runt. Känns nästan som i en film som surrealistiskt visar en tänkt framtid, tycker jag. Skrämmande.

På TV8 visas just nu en serie om Kina, jag såg en intervju med en nyrik kinesisk man som stolt visade upp sitt hem, kom glidande i en flott lyxbil och bjöd in i ett folktomt, kliniskt hus som innehöll alla lyx-attribut men inte tycktes ha någon själ. Journalisten frågade om det här med miljön, hur all konsumtionen påverkar miljön negativt. Mannen log lite generat och sa, "ja det där med miljön, det tar vi senare "

Sen kan vi ju alla ta oss en funderare tycker jag, på det där med miljön. Det kanske inte nödvändigtvis är den där kinesiska mannen som ensam har ansvaret…?

6 kommentarer:

  1. Mkt bra inlägg, Lottie! Alltid lika kul att läsa om dina samhälls-uppfattningar...

    SvaraRadera
  2. Snart har varenda kines en bil, Hur många är dom (miljarder).
    Hur kommer miljön att påverkas då?
    Med sin inställning till miljön betyder detta katastrof.
    Samt alla orenade utsläpp !!
    Kina är den verkliga faran mot miljön

    SvaraRadera
  3. Björn; Ja, om Kina o Indien tar efter västvärldens levnadsstandard så kommer det få oandade konsekvenser helt klart. Tillsammans typ 1/3 av jordens befolkning... Fascinerande o skrämmande tanke.

    SvaraRadera
  4. Samt att efterfrågan på olja kommer att stiga med vad det innebär av ökade priser etc.

    SvaraRadera
  5. Lottie: Nu har jag gjort en sån där utmaning på min blogg. Jag brukar inte skicka sånt vidare, men gör ett undantag den här gången...

    SvaraRadera
  6. Ok Anders, tyvärr tar det nog stopp här, på er utmaning, mina bloggläsare är inte intresserade. :-)

    Jag svarar gärna på allt du vill veta när vi ses! Sorry ...

    SvaraRadera