tisdag 9 februari 2010

Ut över världen

Man blir lite ställd när den där bilen kommer körande på ens egen gata, google-bilen, den med kameror på taket som fotograferar gatuvyer, bilder som sen kommer ut på nätet där alla kan titta på dom. Jag har själv använt google street view ganska mycket, varit på besök på en hel massa ställen i världen, så jag fattade direkt att det var den bilen som nu kommit till min stad. Lite förvirrad blev jag i alla fall, det känns inte direkt bekvämt att hela världen plötsligt kan kolla in mig när jag kommer där gående, flåsande stretar uppför backen, när man är med på bild vill man ju vara till sin fördel.

Ok, nu var det som det var, man kan se mig gående i den svenska versionen av streetview, Hitta´s gatuvy, inget att göra åt, ingen lag i världen kan få bort mig därifrån, bara att acceptera. Man kan fundera på det här i ett vidare perspektiv, en känslig person borde inte gå utanför sin dörr nu 2010 och framöver, för det här fenomenet att man löper risk att blir förevigad kommer inte direkt att försvinna, vi människor är nuförtiden oanonyma och lagligt villebråd för fotografer, filmare och diverse annat löst folk.

Min dotter sa för ett par veckor sedan när jag plockade upp min telefon och filmade trafiken på Kungsgatan, medan vi stod och väntade på Thai-mat som verkade ta en halv dag på sig för att bli färdig, "Mamma akta dig, om dom ser att du filmar kan du åka dit" Jag kan ju inte hålla på hela livet och hämnas på andra människor bara för att "Hitta-bilen" fotograferade mig, så är det förstås inte, jag har bara fallit in i den allomfattande trenden ... dokumentera ditt liv och låt alla intressera sig.

Nedan länk till en artikel om hur svårt det är att ta bort sig själv från Hitta, och hur lagen inte alls står på vanligt folks sida.
http://svt.se/2.27170/1.1879684/evigt_forevigad_pa_soksajter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar